
Diagnoza
Diagnoza dziecka polega na zbieraniu i analizie informacji w celu zrozumienia jego stanu rozwoju czy trudnoÅ›ci. Proces ten obejmuje rozmowy z rodzicami, obserwacje dziecka oraz przeprowadzanie różnorodnych testów diagnostycznych.
Na podstawie zebranych danych, specjaliÅ›ci formuÅ‚ujÄ… wnioski oraz proponujÄ… odpowiednie wsparcie i interwencje. Celem diagnozy jest dokÅ‚adne okreÅ›lenie uzdolnieÅ„, trudnoÅ›ci i obszarów do pracy z dzieckiem, aby móc skutecznie wspierać i pomagać w jego prawidÅ‚owym rozwoju i funkcjonowaniu.
Diagnoza logopedyczna i neurologopedyczna
W czasie badania logopedycznego terapeuta przeprowadza wywiad z rodzicem na temat rozwoju dziecka, jego komunikacji i mowy. Bada artykulacjÄ™ (wymowÄ™ poszczególnych gÅ‚osek). Ocenia narzÄ…dy artykulacyjne pod kÄ…tem budowy anatomicznej (jÄ™zyk,wargi,warunki zgryzowe,podniebienie twarde i miÄ™kkie,wÄ™dzideÅ‚ka). Ocenia sprawność motorycznÄ… aparatu mowy i percepcjÄ™ sÅ‚uchowÄ…. Sprawdza funkcje prymarne (oddychanie,gryzienie,żucie). Diagnoza koÅ„czy siÄ™ wydaniem pisemnego rozpoznania logopedycznego zawierajÄ…cego strategie postÄ™powania terapeutycznego.
Wielospecjalistyczna Diagnoza Funkcjonowania Dziecka
W niektórych przypadkach istnieje wskazanie do wielospecjalistycznej diagnozy dziecka, którÄ… dokonuje zespóÅ‚ specjalistów. W takiej sytuacji ustalamy na pierwszej
konsultacji, którzy specjaliÅ›ci przeprowadzÄ… diagnozÄ™. ZespóÅ‚ specjalistów spotyka siÄ™, aby omówić wyniki diagnozy i wspólnie opracować plan rozwoju dla dziecka.
Proces diagnostyczny
01.
Wstępna konsultacja
02.
Omówienie wyników
03.
Zajęcia indywidualne lub grupowe
04.
Spotkania kontrolne
05.
Dodatkowe wsparcie