
Diagnoza
Diagnoza dziecka polega na zbieraniu i analizie informacji w celu zrozumienia jego stanu rozwoju czy trudności. Proces ten obejmuje rozmowy z rodzicami, obserwacje dziecka oraz przeprowadzanie różnorodnych testów diagnostycznych.
Na podstawie zebranych danych, specjaliści formułują wnioski oraz proponują odpowiednie wsparcie i interwencje. Celem diagnozy jest dokładne określenie uzdolnień, trudności i obszarów do pracy z dzieckiem, aby móc skutecznie wspierać i pomagać w jego prawidłowym rozwoju i funkcjonowaniu.
Diagnoza logopedyczna i neurologopedyczna
W czasie badania logopedycznego terapeuta przeprowadza wywiad z rodzicem na temat rozwoju dziecka, jego komunikacji i mowy. Bada artykulację (wymowę poszczególnych głosek). Ocenia narządy artykulacyjne pod kątem budowy anatomicznej (język,wargi,warunki zgryzowe,podniebienie twarde i miękkie,wędzidełka). Ocenia sprawność motoryczną aparatu mowy i percepcję słuchową. Sprawdza funkcje prymarne (oddychanie,gryzienie,żucie). Diagnoza kończy się wydaniem pisemnego rozpoznania logopedycznego zawierającego strategie postępowania terapeutycznego.
Wielospecjalistyczna Diagnoza Funkcjonowania Dziecka
W niektórych przypadkach istnieje wskazanie do wielospecjalistycznej diagnozy dziecka, którą dokonuje zespół specjalistów. W takiej sytuacji ustalamy na pierwszej
konsultacji, którzy specjaliści przeprowadzą diagnozę. Zespół specjalistów spotyka się, aby omówić wyniki diagnozy i wspólnie opracować plan rozwoju dla dziecka.
Proces diagnostyczny
01.
Wstępna konsultacja
02.
Omówienie wyników
03.
Zajęcia indywidualne lub grupowe
04.
Spotkania kontrolne
05.
Dodatkowe wsparcie